Σάββατο, 28 Μαΐου 2011

Μια πρόταση επικοινωνίας



Φωτ: Sibelius and me. Μνημείο του συνθέτη Jean Sibelius, Φινλανδία.

Το ιστολόγιο αποτελεί για μένα κάτι πρωτόγνωρο και μαζί, μια πρόκληση. Καθώς δεν είμαι παιδί της ηλεκτρονικής εποχής, αυτός ο κόσμος του Διαδικτύου και των εφαρμογών του, μου δημιουργεί ανάμικτα συναισθήματα. Θαυμασμό αλλά και μια επιφυλακτικότητα. Όμως, κατόπιν φιλικής πρότασης, αποφάσισα να κάνω το δύσκολο όσο και ενδιαφέρον αυτό βήμα της επικοινωνίας μέσα από τη παρουσίαση της δουλειάς μου και ανταλλάσσοντας απόψεις γενικά για την τέχνη.
Ως εκπαιδευτικός,  ως δασκάλα,  ως καθηγήτρια πιάνου, ένιωθα ότι είχα επιλέξει το ωραιότερο επάγγελμα. Η άμεση επαφή με τους νέους ανθρώπους με έμαθε να δέχομαι τις προκλήσεις κάθε εποχής. Αφού το σήμερα είναι συνδεδεμένο με το Διαδίκτυο, τα Μπλογκς, τους ηλεκτρονικούς και 'ψηφιακούς' τόπους συνάντησης εκατομμυρίων ανθρώπων, είμαι μέσα στη γοητευτική πρόσκληση – πρόκληση!..

Βιογραφικά στοιχεία… έτσι για γνωριμία.
Γεννήθηκε στον Πειραιά, στο Πασαλιμάνι όμως από τα χρόνια της εφηβείας κιόλας ήρθε στο κέντρο της Αθήνας όπου και ζει. Πατέρας ο Βασίλης Λεμπέσης, μουσικός, συνθέτης, στιχουργός και ζωγράφος. Μητέρα η Μαρίκα Λεμπέση, πιανίστα, χορεύτρια και χορογράφος. Επιρροές από πολύ νωρίς για οτιδήποτε είχε σχέση με την Τέχνη. Διπλωματούχος Πιάνου (άριστα, Α΄Βραβείο). Πτυχίο Ωδικής (άριστα) του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών. Δάσκαλοι: Μάριος Βάρβογλης, Γιώργος Γεωργιάδης, Αντίοχος Ευαγγελάτος, Π. Ματέι, Carl Orff (σεμινάρια στο Ζάλτσμπουργκ)

Διορίστηκε στο Υπουργείο Παιδείας ως καθηγήτρια μουσικής στη Μέση Εκπαίδευση. Υπηρέτησε για μια δεκαετία στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση (πολλές παραγωγές και μουσικές επιμέλειες). Στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο συμμετείχε στη συγγραφή του βιβλίου για το δάσκαλο με τίτλο: «Μουσική Αγωγή» (έκδοση ΟΕΔΒ).

Ως Σχολική Σύμβουλος Μουσικής υπηρέτησε επί οκταετία (Θεσσαλονίκη και Αθήνα). Συνεργάτης των περιοδικών ‘Μουσική Πράξη’, ‘Διαβάζω’, ‘Γέφυρες’, 'Νέα Σκέψη', 'Πειραϊκά Γράμματα', 'Σύγχρονη Σκέψη',  κ.α. Μέλος της συντακτικής επιτροπής των: ‘Ανοιχτό Σχολείο’ και 'Νέα Αριάδνη'.
Λήμματα μουσικών θεμάτων υπάρχουν στην «Παιδαγωγική Εγκυκλοπαίδεια και Λεξικό» με την υπογραφή της.


Τιμήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού για το παιδαγωγικό της έργο. Επίσης με το Μετάλλιο του Δήμου Αθηναίων για την πολυετή της προσφορά στην οργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων.


Στο «Λεξικό της Ελληνικής Μουσικής» υπάρχει βιογραφικό της σημείωμα καθώς και της Μαρίκας Λεμπέση.


Έργα της: Μουσική Αγωγή, βιβλίο για το δάσκαλο, εκδ. Υπ. Παιδείας ΟΕΔΒ, 1994, Μουσική–Α΄ Ενιαίου Λυκείου, (συμμετοχή), εκδ. Υπ. Παιδείας ΟΕΔΒ, 2001.
Ερευνητικές εργασίες: Μουσική Εργογραφία (Έλληνες συνθέτες - Έλληνες ποιητές), εκδ. Παπαγρηγορίου-Νάκα, 2005, Τονική Ρυθμοποιία (για Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο), εκδ.ORPHEUS, 2006, Μονόλογοι της Ηλέκτρας του Σοφοκλή, Τονική Ρυθμοποιία, (μετ. Γ. Χειμωνά), εκδ.ORPHEUS, 2008. Επιλογές Μουσικών Έργων (Διαθεματική Προσέγγιση Διδασκαλίας), εκδ. Παπαγρηγορίου-Νάκα, 2010.
Αφηγήματα με τίτλο Μια χούφτα γαζίες, με τριανταπέντε σχέδια της ίδιας.
Πέντε ποιητικές συλλογές, Ποιήματα, Σ’αγαπώ. Εσύ;, Περιουσία, Επουσιώδη, εκδ. Οδυσσέας, από 1982 έως 1987,
Μουσικά έργα (παρτιτούρες): Μελοποίηση Γλωσσικών Τραγουδιών για τα παιδιά των αποδήμων με απόφαση Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (1990), εκδ. Υπ. Παιδείας ΟΕΔΒ. Ηχογράφηση σε κασέτα, εστάλη σε σχολεία του εξωτερικού. Άλογο των Υδάτων Δεκατέσσερα τραγούδια (μεταγραφές πιανιστικών έργων). Κύκλος τραγουδιών Δεκαεφτά τραγούδια (διασκευές – μεταγραφές πιανιστικών έργων). Τραγουδώ τα πρώτα μου βήματα στο πιάνο (προσαρμογή και στίχοι Λ.Λ).
Επιμέλεια τραγουδιών Β. Λεμπέση με τίτλο Τραγούδια της εικοσαετίας 1930-1950

Ευχαριστώ θερμά τον φίλο μου Αντώνη Μυκονιάτη που επιμελείται αυτό το ιστολόγιο και θα φροντίσει για τις αναφορές σε αυτές τις εργασίες μου προς ενημέρωση όσων θα ήθελαν κάποιες διευκρινιστικές πληροφορίες γύρω από αυτές.

Λοιπόν, όποιος αντέχει να διαβάσει παρακάτω, και δεν έχει ήδη πλήξει και βαρεθεί, από τα πολλά που ήδη διάβασε, καλό κουράγιο γιατί έχω σκοπό να σας τα πω όλα! Σας προειδοποιώ: όλο ερευνητικές δουλειές κυρίως κάνω, αλλά δέστε και κανένα ποιηματάκι μου. Ακούστε και μια που δεν είναι τραγουδίστρια να τραγουδάει. Για να σοβαρευτούμε, ακούστε σας παρακαλώ την αγαπημένη φίλη, Βέρα Ζαβιτσιάνου, να διαβάζει Γιώργο Χειμωνά (από το προσωπικό μου αρχείο).



Το νέο μου βιβλίο με τίτλο ‘Επιλογές Μουσικών Έργων’ από τις εκδ. Παπαγρηγορίου-Νάκα, 2010 (σελ. 240). Μια διαθεματική προσέγγιση διδασκαλίας. Το βιβλίο κοσμούν είκοσι (20) ολοσέλιδα ζωγραφικά έργα του Πέτρου Ζουμπουλάκη.
Τι εμπνέει τους συνθέτες; Το ερώτημα αυτό, ήταν το κίνητρο, για την επίπονη αυτή έρευνα. Αναφέρεται σε μουσικά έργα μεγάλων συνθετών, με θέματα όπως: Θρύλοι και Παραμύθια, Νύχτα–Όνειρα, Παιδιά-Παιγνίδια, Χώρες–Ταξίδια, Σύμπαν, κ.α. Οι τίτλοι είναι περίπου εφτά χιλιάδες (7000). Ταξινομημένοι κατά ενότητες. Ένα εργαλείο δουλειάς για τους συναδέλφους, ιδιαίτερα, των Μουσικών Σχολείων, και σημαντικό βοήθημα για φοιτητές Μουσικών Τμημάτων Παν/μίων.

Ο Αρχιμουσικός και Συνθέτης Άλκης Μπαλτάς, στο οπισθόφυλλο, μεταξύ άλλων, γράφει: «Ενημερωτική, πρωτότυπη, παιδαγωγική και εξαιρετικά χρήσιμη για κάθε μουσικό, βρίσκω την καινούρια εργασία της ακάματης εργάτριας του Λόγου και της Τέχνης Λίτσας Λεμπέση. Με την πλούσια παιδαγωγική της πείρα και τις μουσικές της γνώσεις η συγγραφέας ταξινόμησε σε θεματικές ενότητες πολλά μουσικά έργα. Το εύρος των κατηγοριών είναι εντυπωσιακό: για την Αγάπη, τα Επαγγέλματα, τις Εποχές, το Καρναβάλι, τη Μουσική, τα Ζώα και πολλά άλλα θέματα που όλα μαζί δίνουν ένα πλήθος πληροφοριών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς τρόπους. 
Νομίζω λόγου χάρη πως το «Επιλογές μουσικών έργων» θα μπορούσε να είναι ένα εξαιρετικά πολύτιμος βοηθός για έναν παραγωγό μουσικό εκπομπών, ένα δάσκαλο μουσικής, ένα τραγουδιστή, ένα μαέστρο ορχήστρας ή χορωδίας που θα ήθελε να καταρτίσει ένα πρόγραμμα το οποίο θα έχει μια συγκεκριμένη θεματολογία.
Ο μουσικός θεματικός κατάλογος απευθύνεται κυρίως στον έλληνα εκπαιδευτικό και γενικότερα στους καλλιτέχνες. Βρίσκω πολύ σημαντικό, ότι η συγγραφέας έχει συμπεριλάβει στην εργασία της όχι μόνο γνωστές συνθέσεις της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας αλλά και πολλά έργα ελλήνων δημιουργών.
Η συνεχής προσπάθεια της Λίτσας Λεμπέση για να εμπλουτίσει την εκπαιδευτικού χαρακτήρα μουσική βιβλιογραφία, είναι άξια συγχαρητήριων».

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΝΑΡΗΣ (Συντάκτης περ. Πολύτονον)
Η έμπειρη μουσικοπαιδαγωγός Λ.Λεμπέση στο νέο της βιβλίο καταθέτει μια ενδιαφέρουσα διαθεματική προσέγγιση διδασκαλίας. Συγκεκριμένα, παραθέτει τίτλους ελλήνων και ξένων «κλασικών» συνθετών, καθώς και τίτλους τραγουδιών Ελλήνων τραγουδοποιών, ανά θεματική ενότητα. Περιλαμβάνονται οι παρακάτω ενότητες: Αέρας, θάλασσα – λίμνες – ποταμοί, τραγούδια, φυτά, Χριστούγεννα, Πάσχα, κλπ.
Όπως είναι φυσικό, σε άλλα έργα η σύνδεση με το θέμα είναι πιο άμεση (π.χ. περιγραφικά έργα ή ανάλογοι στίχοι κλπ) και σε άλλα έργα η σχέση είναι πιο έμμεση. Η εργασία αυτή πέρα από τον εκπαιδευτικό, μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμη στο μουσικό παραγωγό, σε όσους καταρτίζουν μουσικά προγράμματα, δηλαδή: μουσικούς, διευθυντές μουσικών συνόλων, διευθυντές εκδηλώσεων κ.α.





‘Μουσική Εργογραφία (Έλληνες συνθέτες - Έλληνες ποιητές). Μελοποιημένη Ποίηση’, εκδ. Παπαγρηγορίου-Νάκα, 2005. Είναι μια καταγραφή των συνθετών, από την εποχή του Ν. Μάντζαρου έως και σήμερα, οι οποίοι μελοποίησαν ποιητικά έργα. Περιλαμβάνονται χίλια εννιακόσια δέκα πέντε (1915) μουσικά έργα και δυο χιλιάδες διακόσιοι εννιά (2209) τίτλοι ποιημάτων. Ενδεικτικά αναφέρω ονόματα ποιητών όπως: Αναγνωστάκη, Βρεττάκο, Ελύτη, Καβάφη, Καρυωτάκη, Λειβαδίτη, Πολυδούρη, Σεφέρη, Ρίτσο, κ.α.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ (Μουσικολόγος – Καθηγητής Παν/μίου Αθηνών)
Η Λίτσα Λεμπέση, ξαφνιάζει ακόμη και εκείνους που την γνωρίζουν με τις έρευνες και επινοήσεις της που έχουν καταλήξει σε εκδόσεις πρωτότυπων μελετών. Εργογραφική εργασία χωρίς προηγούμενο στην ελληνική βιβλιογραφία, αν όχι και στη διεθνή – τουλάχιστον από ό,τι τυγχάνει να γνωρίζω, αποτέλεσμα αγάπης τόσο για τη μουσική όσο και για την ποίηση, αλλά και γνώσης και κοπιώδους έρευνας – ιδίως αν αναλογισθεί κανείς την ανυπαρξία στη χώρα μας των υποδομών, των απαραιτήτων για την διεκπεραίωση τέτοιων δυσκολότατων εγχειρημάτων.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥ (Καθηγητής Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσ/νίκης)
Στο είδος των συνδυαζόμενων πληροφοριών που περιέχει, οπωσδήποτε εξαιρετικά πρωτότυπο στην φτωχή σχετική ελληνική βιβλιογραφία, αλλά μάλλον ασυνήθιστο και στην διεθνή, αντικατοπτρίζεται η μακροχρόνια δραστηριότητα της συγγραφέως στην μουσική, στην μουσική εκπαίδευση και στην ποίηση.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΝΑΡΗΣ (Συντάκτης περ. Πολύτονον)
Η Λίτσα Λεμπέση με πολύ μεράκι, πολυετή έρευνα συνέταξε ένα ενδιαφέρον και χρήσιμο κατάλογο, όπου καταγράφονται έντεχνα τραγούδια Ελλήνων συνθετών βασισμένα σε ελληνική ποίηση. Εμείς θα συμπληρώναμε ότι περιλαμβάνονται και μελοποιήσεις στίχων και όχι μόνο ποιητών, αλλά ακόμη και των ίδιων των συνθετών. Το έργο των δημιουργών καταγράφεται με αλφαβητική σειρά, δίνονται οι τίτλοι των ποιημάτων - τραγουδιών, καθώς και τα είδη των φωνών και των οργάνων για τα οποία είναι γραμμένα. Η αξιολογότατη αυτή εργασία ελπίζουμε να έχει και συνέχεια.

ΙΩΣΗΦ ΜΠΕΝΑΚΗΣ (Συνθέτης)
Το πολύ σπουδαίο βιβλίο σας «Μουσική Εργογραφία» των Ελλήνων Συνθετών και ποιητών. είναι ένα εργαλείο, με πολλαπλές χρησιμότητες όπως στην οργάνωση φεστιβάλ, συναυλιών, μουσικολογικών μελετών κ.λπ. και καλύπτει ένα από τα κενά μουσικής βιβλιογραφίας. Για τη σπουδαιότητα του βιβλίου σας, που χρειάστηκε μακροχρόνια και επίπονη εργασία, ένα μεγάλο εύγε και πολλά συγχαρητήρια.

ΘΟΔΩΡΟΣ ΚΑΡΖΗΣ (Δημοσιογράφος – συγγραφέας)
Σε όλη της τη ζωή, η Λίτσα Λεμπέση υπηρέτησε πιστά, με πάθος, την ποίηση, τη μουσική γενικά και τη μουσική παιδεία ειδικότερα. Η ελληνική μουσική παιδεία οφείλει πολλά τόσο στην ίδια για τη μακρόχρονη προσφορά της στις σχολικές αίθουσες, όσο και στο πλούσιο συγγραφικό έργο της – ιδιαίτερα την ερευνητική εργασία της πάνω στη μελοποιημένη ποίηση – πολύτιμο κτήμα των νέων μουσικών γενεών.




‘Ηλέκτρα’ του Σοφοκλή. Μετάφραση Γιώργου Χειμωνά σε Τονική Ρυθμοποιία, συνοδεύεται από CD, (σελ 187, εκδ. ORPHEUS - Μ. Νικολαΐδης). Μια εργασία που απευθύνεται κυρίως σε φοιτητές Θεατρολογίας, σπουδαστές Δραματικών Σχολών κ.α. Αφορά την διάκριση και προβολή του ρυθμού και της μελωδικότητας που ενυπάρχει στη γλώσσα. Συνδυάζει τον προφορικό Λόγο με συγκεκριμένους ρυθμούς. Κείμενο του Γ. Χειμωνά από το οπισθόφυλλο: «Η Λίτσα Λεμπέση δημιουργεί – συνθέτει μια δική της πρόταση Λόγου συναρμόζοντας και εμπλουτίζοντας – διευρύνοντας τα οργανικά εκείνα στοιχεία τα οποία, απλώς, την βοηθούν (και γι’αυτό ακριβώς τα επιλέγει, ως προσφορότερα) στην τολμηρή απόπειρά της να εξασφαλίσει την αρτιότητα και συνεπώς την δραστικότητα της γλώσσας. Κρίνω ότι το κατόρθωσε. Η πεποίθησή μου είναι ότι το έργο της (και δεν θεωρώ καθόλου τυχαίο που η ίδια είναι ποιήτρια) είναι ένα ώριμο πλάσμα πρωτογενούς, δηλαδή δημιουργικής λειτουργίας της τέχνης της»

ΛΟΥΛΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ
Η Λίτσα Λεμπέση με την Ηλέκτρα της πέτυχε έναν άθλο. Η πρωτότυπη προσέγγιση του λόγου με τον ρυθμικό τρόπο έχει σαν αποτέλεσμα την ανάδειξή του. Κατόρθωσε μια σπουδαία δουλειά.

ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ
Κάνατε καλά που δημοσιεύσατε το βιβλίο, γιατί, δυστυχώς, οι νέοι ηθοποιοί δεν έχουν μπούσουλα για το πώς τονίζεται η όρχηση και ο λόγος στην αρχαία τραγωδία. Μετά την υποστολή του ροντήρειου κανόνα, οι περισσότεροι βρίσκονται σε σύγχυση, και ενίοτε παγιδεύονται στις εκδοχές των διαφόρων πειραματιζομένων πάνω στην τραγωδία, ελλήνων και ξένων. Ο ρυθμός όμως, όπως γνωρίζουμε, είχε ένα ιδιαίτερο νόημα για την αρχαία παράσταση, δεν ήταν καπρίτσιο και επινόημα του δραματουργού και των ηθοποιών.

ΙΩΣΗΦ ΜΠΕΝΑΚΗΣ (Συνθέτης)
Στα βιβλία της παρουσιάζει ανάγλυφα και με πολύ απλό τρόπο το ρυθμό, οδηγημένη από τον τονισμό των λέξεων του ποιητικού κειμένου. Είναι τόσο απλό και εύχρηστο το κείμενο των βιβλίων της, ώστε και αυτοί που δεν γνωρίζουν καθόλου μουσική μπορούν αμέσως να αντιληφθούν και να απαγγείλουν το ρυθμό της κάθε συλλαβής των λέξεων των ποιημάτων. Υπάρχουν και CD όπου η συγγραφεύς εκφωνεί ρυθμικά όλα τα κείμενα για την καλύτερη κατανόηση των από τους χρήστες των βιβλίων.




Το βιβλίο με τίτλο ‘Τονική Ρυθμοποιία’ εκδ. ORPHEUS - Μ. Νικολαΐδης, 2006 (σ. 155), απευθύνεται κυρίως σε παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού. Είναι ηχογραφημένο ολόκληρο σε δυο CD που το συνοδεύουν. Περιλαμβάνει γνωστά καθημερινά παιχνίδια της αυλής. Όπως: λαχνίσματα, δημοτικά τραγούδια, παροιμίες και αποσπάσματα ποιημάτων (60 ποιήματα από 30 ποιητές).
Ο Ρυθμός είναι η βάση και ο σύνδεσμος μεταξύ μουσικής κίνησης και λόγου.
Η Τονική Ρυθμοποία, -ρυθμικός τονισμός-, γίνεται, με διαφορετικούς τρόπους, πάνω σε κάθε πρόταση – στίχο, με απλά μουσικά μέτρα (2/4, 3/4, 4/4) για πληρέστερη κατανόηση.
Αναπτύσσει την πρωτοβουλία και την αυτενέργεια του παιδιού, με αυτοσχεδιασμό στα πλαίσια της ομάδας. Καλλιεργεί την εφευρετικότητά του, ώστε αργότερα, στη ζωή, να έχει ενεργητική συμμετοχή και κοινωνικότητα.
Δίνονται με απλό τρόπο παραδείγματα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και από δασκάλους – διδάσκοντες, που έχουν μόνο στοιχειώδεις μουσικές γνώσεις, με απλές επεξηγήσεις μουσικών συμβόλων, συμβουλές – οδηγίες. Συμπληρώνεται με αλφαβητικό κατάλογο ονομάτων των ποιητών. Το εξώφυλλο έχει σχεδιαστεί από τη συγγραφέα.


ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ (Ακαδημαϊκός
Με εξαιρετικό ενδιαφέρον εμελέτησα τις ρυθμικές αποδόσεις ποιητικών κειμένων και εθαύμασα την σπουδαίαν Σας επίδοσιν εις τον τομέαν αυτόν. Με πολλήν αγάπην Σας προτρέπω να συνεχίσετε το ωραίο αυτό έργο που καταξιώνει τόσο την ποίηση όσο και την μουσική στην σύγχρονη εποχή.
Θεωρώ πως η προσφορά αυτή είναι ανεπανάληπτη και για τον λόγον αυτόν εύχομαι να συνεχισθεί προς ωφέλειαν της νεολαίας της εποχής μας. Σας συγχαίρω εγκαρδίως κι αναμένω και τις επόμενες εργασίες σας. Με πολύν θαυμασμό.

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Δ. ΜΕΛΑΣ (Σύμβουλος – αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου)
Στο πόνημά της «Τονική Ρυθμοποιΐα» εμπεριέχει πολλά στοιχεία του συστήματος Orff, Βοηθάει στη γενικότερη μουσική αγωγή. Με το βιβλίο αυτό η κ. Λεμπέση έρχεται να συμπληρώσει, να διευρύνει και να εξειδικεύσει σε διδακτικό επίπεδο το κεφάλαιο Ρυθμός.
Χαρακτηριστικό της πρακτικότητας του περιεχομένου αυτού του πονήματος, είναι η υπόδειξη χρήσης πολλών τρόπων εκτέλεσης του ρυθμού με παιχνίδια – χτυπήματα με την άκρη των δακτύλων, παλαμάκια με διαφορετική ηχητική δύναμη, συνδυασμένα χτυπήματα ποδιών, με στράκες δακτύλων στις παύσεις και πολλά άλλα, που θα εμπνεύσουν το δημιουργικό δάσκαλο για παραπέρα αυτοσχεδιασμό.
Από παιδαγωγική - διδακτική άποψη θεωρώ αξιόλογο το γεγονός ότι το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε νηπιαγωγούς και δασκάλους με ανάλογο περιεχόμενο για κάθε βαθμίδα. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι φιλόλογοι και εκπαιδευτικοί που διδάσκουν γλώσσα μπορούν να γίνουν πιο αποτελεσματικοί στη διδασκαλία ποιημάτων, γνωμικών, παροιμιών, αλλά και στην πρώτη ανάγνωση, γενικώς, καθώς και στη μύηση στην ελληνική ή άλλη δεύτερη γλώσσα.
Έτσι, φτάνουμε ευκολότερα στη διαθεματική προσέγγιση, στην οποία δίνουν ξανά έμφαση τα σημερινά προγράμματα.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΝΑΡΗΣ (Συντάκτης περ. Πολύτονον)
Η Λ. Λεμπέση είναι γνωστή μουσικοπαιδαγωγός με πλούσιο παιδαγωγικό και συγγραφικό έργο. Τα δύο cd περιλαμβάνουν τις ρυθμικές απαγγελίες με τη βοήθεια ενός ‘χρονομετρικού’ ήχου, ποιητών όπως: Σεφέρη, Σολωμό, Καβάφη, Παλαμά, Κάλβο, Εμπειρίκο κ.α. 
Η εργασία αυτή αποτελεί εκπαιδευτικό βοήθημα για νηπιαγωγούς δασκάλους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Βασίζεται στο ότι η μουσική, ο λόγος και η κίνηση είναι ενιαίες και αδιαχώριστες έννοιες και στο ότι ο ρυθμός είναι η βάση για την πρωταρχική προσέγγιση στη μουσική ανάπτυξη.


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ (Μουσικολόγος – καθηγητής Παν/μιου Αθηνών)
Η πρόσφατη εργασία της Λίτσας Λεμπέση αφήνει κατάπληκτους φιλόμουσους και ειδικούς με την επινοητικότητά της. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μουσικοπαιδαγωγικό βοήθημα που απευθύνεται στους δασκάλους προσφέροντας τους τον πιο επαγωγικό τρόπο για να διδάξουν την παράμετρο του ρυθμού, ο οποίος αποτελεί την ραχοκοκαλιά της σωστής μουσικής αγωγής, Μέθοδος και πρακτική που συνιστά την νεότερη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση, όπως αυτή προτείνεται σήμερα από το βήμα διεθνών μουσικολογικών-παιδαγωγικών συνεδριών. Η Λίτσα Λεμπέση δείχνει σε μουσικοδασκάλους και μαθητές τον δρόμο που δεν φέρνει οπισθοδρόμηση αλλά οδηγεί στην αφετηρία μιας νέας προοπτικής!
Στα CDs, η ίδια αποδίδει φωνητικά το ιδιότυπο «τραγούδι» της· ας το ακούσουν οι δάσκαλοι και καθηγητές μουσικής, οι μαθητές σχολείων και ωδείων, ας το ακούσουν οι τέως συνάδελφοι αυτής τής εμπνευσμένης εργάτριας τού Yπουργείου Παιδείας· διανύουμε, άλλωστε, εποχή μεταρρυθμίσεων.




"Σκέψεις και Αναφορές για το έργο της Λίτσας Λεμπέση"
Επιμέλεια: Ναυσικά Χατζηχρήστου
Περιλαμβάνονται χειρόγραφα των: Γιώργου Χειμωνά, Γιώργου Ιωάννου, Νίκου Καρούζου, Γιάννη Τσαρούχη και Γιάννη Ρίτσου.


Γράφουν
Γιώργος Κ. Αγγειοπλάστης, Λούλα Αναγνωστάκη, Χριστόφορος Αργυρόπουλος, Βαγγέλης Αθανασόπουλος, Ελένη Βακαλό, Κυριάκος Βαλαβάνης, Γιώργος Βαλέτας, Κώστας Βαλέτας, Ελισάβετ Βάρβογλη, Εύη Βαρίκα, Γ. Θ. Βαφόπουλος, Κατρίν Βελισσάρη, Δημήτρης Γιάννου, Κώστας Γόγαλης, Βούλα Δαμιανάκου, Κώστας Δημουλάς, Μυρτώ Δραγώνα – Μονάχου, Κώστας Ευαγγελάτος, Βέρα Ζαβιτσιάνου, Αλέξης Ζήρας, Βούλα Ζουμπουλάκη, Βούλα Θεοδωρίδου, Βικτωρία Θεοδώρου, Ιουλία Ιατρίδη, Σόνια Ιλίνσκαγια, Γιάννης Ιορδανίδης, Χάρης Καβαλλιεράτος, Κώστας Καζάκος, Περικλής Καίσαρης, Ρούλα Κακλαμανάκη, Βαγγέλης Καλότυχος, Μιχάλης Καμπάς, Λεωνίδας Κανάρης, Ιωάννα Καρατζαφέρη, Θόδωρος Καρζής, Παναγιώτης Καρματζός, Γιώργος Ν. Κάρτερ, Δημήτρης Κονιδάρης, Μινέτα Κονταράτου, Χρήστος Κουλούρης, Πόπη Κύρδη, Ντίνος Κωνσταντινίδης, Απόστολος Κώστιος, Ηρώ Λαμπίρη, Καίτη Λειβαδά, Κωστής Λειβαδέας, Πάνος Λιγομενίδης, Ευγενία Μακρυγιάννη, Διονύσιος Δ. Μελάς, Μιχάλης Γ. Μερακλής, Στεφανία Μεράκου, Πόλυ Μηλιώρη, Κώστας Μητρόπουλος, Σοφοκλής Μητρούσης, Αριστοτέλης Μητσάκος, Θάνος Μικρούτσικος, Τατιάνα Μιλλιέξ, Ευαγγελία Μισραχή, Γιώργος Β. Μονεμβασίτης, Ευάγγελος Μουτσόπουλος, Άλκης Μπαλτάς, Δημήτρης Μπέης, Ιωσήφ Μπενάκης, Λίλη Μπίτα, Τούλα Μπούτου, Παναγιώτης Ξωχέλλης, Βάιος Παγκουρέλης, Γιώργος Παναγιώτου, Τάκης Παπαγεωργίου, Χρήστος Παπαγεωργίου, Ασπασία Παπαδοπεράκη, Χρήστος Παπαδόπουλος, Γιάννης Α. Παπαϊωάννου, Αριστέα Παπαλεξάνδρου, Λευτέρης κ Πάρρυ Παπασταύρου, Κώστας Πηγαδιώτης, Δημήτρης Πλάκας, Σπύρος Πλασκοβίτης, Θόδωρος Μ. Πολίτης, Πάνος Πολυχρονόπουλος, Τάσος Πορφύρης, Δημήτρης Ρεντίφης, Κώστας Ρεσβάνης, Ευάγγελος Γ. Ρόζος, Δημήτρης Ρόκκος, Ζωή Σαμαρά, Δημήτρης Σαπρανίδης, Γιώργος Δ. Κ. Σαρηγιάννης, Μαρία Σερβάκη, Μ. Γ. Σέργης, Δημήτρης Χρ. Σέττας, Ειρήνη Σπανουδάκη, Πένυ Σταθοπούλου, Γιώργος Σταματίου, Γιώργος Στογιαννίδης, Αγνή Στρουμπούλη, Σωτήρης Σωτηρόπουλος, Μερόπη Τάνη, Γιολάντα Τερέντσιο, Βασίλης Τζανακάρης, Χαρά Τόμπρα, Ελένη Τσαλδάρη, Κώστας Τσιρόπουλος, Δημήτρης Χαλατσάς, Κώστας Χαραλαμπίδης, Γιώργος Χειμωνάς, Θεόδωρος Ψαλιδόπουλος, Ζωή Ψαρρού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου